Tiszaújvárosi Eötvös József Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium

Kutatók délutánja - a Film

A foglalkozásokat tartották:

A videót készítette és szerkesztette Tóth Balázs.

Kutatók délutánja

Az iskolát és a természettudományokat népszerűsítő délutánt tartottak a Tiszaújvárosi Eötvös József Gimnáziumban. A matematika, a biológia, a kémia és az informatika világába nyertek betekintést a leendő középiskolások. A bemutatókat és a játékos foglalkozásokat a gimnázium felsőbb éves tanulói és pedagógusai tartották.

- Szeretem a természettudományos tantárgyakat, főleg a biológiát - mondta Petra, aki a Széchenyi iskolából érkezett. Nyolcadikosként nemsokára döntenie kell, hogy hol tanul tovább.

- A kémia is érdekes, főleg, amikor kísérletezünk. Tavaly sajnos az online oktatás miatt csak kevés kísérletet végeztünk, de idén már többször is volt, amikor oldatokat készítettünk vagy alumíniumot égettünk. A kémiát látványos, színes, hangos kísérletekkel népszerűsítették az Eötvösben.

- A diákok általában nem szeretik ezeket a tantárgyakat - mondta Takács Noémi, a gimnázium egyik végzős tanulója. - Sőt, ha bekerülnek a középiskolába, még inkább elmegy a bátorságuk, mert azt hallják, hogy milyen nehezek ezek a tantárgyak. A mai délutánon ezt szeretnénk megcáfolni. Megmutatjuk a hetedikeseknek és a nyolcadikosoknak, hogy milyen érdekesek, látványosak ezek a tantárgyak, mennyi mindent meg lehet tanulni a körülöttünk lévő világról.

Több csoportba osztották az általános iskolásokat, voltak, akik a szabadulószobából próbáltak kijutni a tudományok segítségével. A biológia iránt érdeklődők mikroszkópos vizsgálatokat végeztek. A matekosok logikai kártyajátékkal ismerkedtek, az informatikusok pedig LEGO robot-bemutatót nézhettek meg, amit ki is próbálhattak.

- Hogy állnak a gyerekek a természettudományokkal? Szeretik, vagy nehéz felkelteni az érdeklődésüket?

- Nehéz dolgunk van, mivel inkább a technika érdekli őket, nem pedig a mögöttük álló tudomány - mondta Oláh Péter, a gimnázium informatika-fizika szakos tanára. - Így a technika mellé mindig próbálunk egy kis háttérismeretet is belecsempészni, így könnyebb a tananyag elsajátítása. Ha a lehetőségeink megengedik, akkor, szétszedünk egy-egy eszközt, megnézzük hogyan működik. Ha ez nem sikerül, akkor az internetes videók segítségével szemléltetünk. Szerencsére nagyon sok ilyen oktatófilmet feltöltenek a világhálóra, ami nekünk nagy segítséget jelent, mert így hozzuk közelebb a diákokhoz a tudományt.

- Amikor látványos dolgokat tapasztalnak, akkor nagyon elkapja a gyerekeket a lendület, hogy megismerkedjenek a kémia vagy a fizika rejtelmeivel - mondta Szaniszló László, a Tiszaújvárosi Eötvös József Gimnázium és Kollégium intézményvezetője. - Ez a lelkesedés hamar alább hagy, amikor el kell kezdeni reakcióegyenleteket számolni, vagy a fizikai elméleti alapokat elsajátítani. A mi feladatunk az, hogy megtanítsuk a diákoknak, hogy az elmélet és a gyakorlat összekapcsolódik. A kísérletek és a feladatok segítenek abban, hogy minél könnyebben megértsék és elsajátítsák az elméleti tananyagot. A következő lépcsőfok, amikor kiderül ennek a tudásnak a gyakorlati haszna és ezáltal ismerkednek a világgal.

- Milyen lehetőségeket biztosít a gimnázium azoknak a gyerekeknek, akik a kötelező tananyagon felül is szeretnének ezekkel a tudományágakkal foglalkozni?

- Az új Nemzeti Alaptantervben a természettudományos óraszámok lecsökkentek. Ezt úgy tudjuk kompenzálni, hogy tizenegyedikben és tizenkettedikben fakultációként bármilyen tantárgyat választhatnak a diákok, és ha megfelelő létszámban jelentkeznek, akkor emelt szinten tudunk velük foglalkozni az adott tárgyból. Illetve, ha a jelentkezők száma kicsit kevesebb és fakultáció nem indítható, akkor tanórai kereten belül megpróbálunk szakköri formában teret adni a tantárgyi érdeklődésnek - tette hozzá az intézményvezető.

ema

Forrás: Tiszaújvárosi Krónika 39.szám, 2021.09.30.

Előző
Következő